The Future is Female – Love Letters

van
08.03.2020
t/m
28.06.2020

The Future is Female – Love Letters

CODA tijdelijk gesloten

Voor CODA staat de veiligheid van bezoekers en medewerkers voorop. In lijn met het landelijke beleid met betrekking tot het coronavirus heeft CODA besloten haar deuren tot 1 juni te sluiten. Lees meer.

The Future is Female – Love Letters

Hebben we begrippen als powervrouw, feminist en lady boss in dit decennium nog nodig? Langzaamaan ontstaan nieuwe gewoontes en een modern(er) denkpatroon: anno 2020 groeit in de maatschappij op steeds meer vlakken het besef dat er een verschil is in waardering tussen mannen en vrouwen. Ook in de kunst is er nog veel te verbeteren, het aantal aankopen door musea en tentoonstellingen met werk van vrouwelijke kunstenaars blijft achter bij dat van mannelijke collega's. CODA Museum brengt kunst gemaakt door vrouwen onder de aandacht met een accent op werken waarbij twijfel, emotie, een persoonlijke wereld en intuïtie een wezenlijk onderdeel uitmaken van het kunstwerk en daardoor traditioneel door de kunstgeschiedenis als ‘minder interessant’ zijn gezien.

Met The Future is Female - Love Letters toont CODA Museum van 8 maart t/m 28 juni werk van een indrukwekkende selectie van 41 kunstenaars uit binnen- en buitenland. Met een grote diversiteit aan middel en materiaal: papier ontmoet textiel, van cyanotypie en schilderkunst tot video. CODA Museum brengt je de toekomst: met vrouwen die een verschil hebben gemaakt, van vroeger tot nu.

In navolging op twee succesvolle tentoonstellingen, The Future is Female bij PARTS Project in Den Haag (2018) en Boys don’t Cry bij Concordia in Enschede  (2019), wordt in CODA Museum in Apeldoorn The Future is Female - Love Letters gepresenteerd. 

Love Letters

“Ik vind het heerlijk om het mis te hebben, vooral als het gaat om kijken naar kunst. In de vergissing lees ik vaak gedichten die de maker nooit geschreven heeft. Ik ben daar niet zo bang voor en ik doe er niemand iets mee aan. De werken die hier hangen spreken een taal die ik niet ken. Ze komen me afstandelijk voor en ik begrijp ze niet zo goed. De deuren zitten voor mij op slot en er doet niemand open. Totdat ik ineens een zijingang zie, of een raampje dat op een kier staat. Ik weet ook wel dat het niet de bedoeling is, maar dan ben ik tenminste binnen. Zoals een slapend lichaam verraderlijk kan zijn in haar schijnbare rust terwijl zich binnenin processen onzichtbaar voltrekken, zo dekt het uiterlijk van een kunstwerk vaak ook niet de hele lading.” - De werken in  The Future is Female - Love Letters worden gecombineerd met persoonlijke teksten van Twan Janssen die een mogelijke ingang in het werk bieden waar die niet altijd voor iedereen gemakkelijk te vinden is, om de kijker vooral uit te nodigen zich een eigen kijk te vormen. Op de tast misschien, want er bestaan evenveel interpretaties van kunstwerken als kijkers en die mogen er allemaal zijn.

Gastcurator: Francis Boeske | Teksten: Twan Janssen

Met werk van:

Tyna Adebowale | Mamma Andersson | Polly Apfelbaum | Anna Atkins | Sara Blokland | Geta Brătescu | Elizabeth Catlett | Monika Dahlberg | Hanne Darboven | Ada Dispa | Carina Ellemers | Sylvie Fleury | Terri Friedman | Helga Goetze | Claire Harvey | Jenny Holzer | Dorothy Iannone | Emily Kame Kngwarreye | Kiki Kogelnik | Käthe Kollwitz | Kinke Kooi | Kiki Lamers | Lynne Leegte | Agnes Martin | Annie Morris | Hamideh Najafi | Otobong Nkanga | Malin Gabriella Nordin | Anna Oppermann | Yoko Ono | Andrea Rádai | Marisa Rappard | Lydia Schouten | Aase Seidler Gernes | Lise Sore | Lily van der Stokker | Lucia Tallova | Rosemarie Trockel | Riette Wanders | Hannah Wooll | Rose Wylie