The Future is Female – Love Letters

van
08.03.2020
t/m
13.09.2020

The Future is Female – Love Letters

The Future is Female – Love Letters

CODA Museum opent haar deuren conform de richtlijnen van het RIVM. Uitgebreide informatie over een museumbezoek vind je hier

Tentoonstelling verlengd t/m 13 september.

 

Ontdek in The Future is Female - Love Letters hoe liefde en een hang naar balans en vastigheid samenkomen met lef, dromen die werkelijkheid worden en een scherpe blik op wat gelijkheid behelst en begrenst. Met Love Letters van de kunstenaars: van odes aan materiaal, techniek, stijl en gedachtegoed tot brieven aan de wand, je vindt ze allemaal in de kleurrijke kamers van de museumzaal. Met 41 vrouwelijke kunstenaars die allemaal op hun unieke, eigenzinnige, krachtige of liefdevolle manier een verhaal vertellen. 

 

Hebben we begrippen als powervrouw, feminist en lady boss in dit decennium nog nodig? Langzaamaan ontstaan nieuwe gewoontes en een modern(er) denkpatroon: anno 2020 groeit in de maatschappij op steeds meer vlakken het besef dat er een verschil is in waardering tussen mannen en vrouwen. Ook in de kunst is er nog veel te verbeteren, het aantal aankopen door musea en tentoonstellingen met werk van vrouwelijke kunstenaars blijft achter bij dat van mannelijke collega's. In navolging op twee succesvolle tentoonstellingen, The Future is Female bij PARTS Project in Den Haag (2018) en Boys don’t Cry bij Concordia in Enschede (2019), wordt in CODA Museum in Apeldoorn The Future is Female - Love Letters gepresenteerd.

In de tentoonstelling

Yoko Ono, WAR IS OVER, Letterpress on paper bag, 2002, collectie Frans Oomen

Andrea Rádai, from series Windows (on paper), olieverf op olieverfpapier, 2020, courtesy Reuten Klerkx

Hamideh Najafi, Untitled 30 (uit de serie Workers On Road) (editie van 3), digital print on photo paper, 2013

Hannah Wooll, Best in Show, 2019

Jenny Holzer, Inflammatory Essays (Black Book Posters), detail, lithografie op gekleurd papier, 1977-1985, CODA collectie

Malin Gabrielle Nordin, Plate 17, collage, 2017, collectie Julia van der Meer

Mamma Andersson, Fir, handprinted colour woodcut on rice paper, monotype, 2016, courtesy Stephen Friedman Gallery, London

Marion Herbst, Bananencollier, 1986

Marisa Rappard, Thin Places, wandcollage van tekeningen op wit, gekleurd en transparant papier, 2020, courtesy Cokkie Snoei

Polly Apfelbaum (front) & Riette Wanders (back)

Kinke Kooi, Hospitality, courtesy the artist

Mede mogelijk gemaakt door

The Future is Female – Love Letters werd mede mogelijk gemaakt door gastcuratoren Francis Boeske en Twan Janssen (schrijver van de teksten op zaal), Maharam New York voor de schenking in relatie tot werk van Polly Apfelbaum en de vele bruikleengevers, waaronder het Rijksmuseum Amsterdam, Kunstmuseum Den Haag en Fries Museum Leeuwarden.
 

Met The Future is Female - Love Letters toont CODA Museum van t/m 13 september werk van een indrukwekkende selectie van 41 kunstenaars uit binnen- en buitenland. Met een grote diversiteit aan middel en materiaal: papier ontmoet textiel, van cyanotypie en schilderkunst tot video.

 

Klik hier voor de credits van alle werken in de tentoonstelling.

Met werk van:

Tyna Adebowale | Mamma Andersson | Polly Apfelbaum | Anna Atkins | Sara Blokland | Geta Brătescu | Elizabeth Catlett | Hanne Darboven | Ada Dispa | Carina Ellemers | Sylvie Fleury | Terri Friedman | Helga Goetze | Claire Harvey | Jenny Holzer | Dorothy Iannone | Emily Kame Kngwarreye | Kiki Kogelnik | Käthe Kollwitz | Kinke Kooi | Kiki Lamers | Lynne Leegte | Agnes Martin | Annie Morris | Hamideh Najafi | Otobong Nkanga | Malin Gabriella Nordin | Anna Oppermann | Yoko Ono | Andrea Rádai | Marisa Rappard | Lydia Schouten | Aase Seidler Gernes | Lise Sore | Lily van der Stokker | Lucia Tallova | Rosemarie Trockel | Riette Wanders | Hannah Wooll | Rose Wylie