Denim design challenge

van
07.08.2020
t/m
06.09.2020

Denim design challenge

Denim design challenge

Maak jij het winnende, creatieve ontwerp dat in denim gegraveerd kan worden? Lees snel verder!

In de video zie je hoe de vakspecialist van CODA FabLab een ontwerp in spijkerstof brandt met een lasersnijder. Bij het snijden van materialen brandt de machine met een gebundelde lichtbron (laser) dwars door het materiaal heen, in dit geval stof. Ook hout, plexiglas en vele andere materialen en verschillende vormen kunnen secuur op maat worden gesneden. Daarnaast heeft de lasersnijder de optie om een afbeelding, tekst of illustratie te graveren; tijdens dit proces brandt de laserstraal alleen het bovenste laagje van het materiaal weg zodat er als het ware een ‘markering’ ontstaat.

Denim design challenge

CODA daagt je uit om je kleding te customizen: doe mee met de Denim design challenge! Is jouw oude spijkerbroek of spijkerjas toe aan een nieuwe look? Ontwerp een uniek design en wie weet wordt jouw ontwerp gerealiseerd met de lasersnijder in CODA ExperienceLab én tentoongesteld ter inspiratie in CODA Museum. Het design kan bijvoorbeeld een eigen tekening, grafisch ontwerp, inspirerende tekst of foto zijn. Naast jouw ontwerp en motivatie is ook de plaatsing van het design op het kledingstuk van belang: is het een bescheiden tekening of mag de hele wereld het zien op je rug of schouder? Lever snel je ontwerp aan en vertel je verhaal met denim!

 

TIP: de lasersnijder brandt het materiaal heel secuur weg en maakt hierdoor een markering. Bij het aanleveren van een ontwerp ‘vertellen’ we de lasersnijder exact wanneer hij wel of niet moet branden. Daarnaast kunnen we ook aangeven hoe intens de lasersnijder moet branden: met een subtiele markering of een stevig ingebrand design. Werk daarom alleen met het aanleveren van een ontwerp met zwart-, wit- en grijstinten. Witte oppervlakken graveert de laser niet (maar kun je wel omlijnen met zwart of grijs, ze blijven dus de kleur van de spijkerstof), grijstinten kunnen variëren in de intensiteit van de laserstraal en bij zwarte delen brandt de laser op zijn krachtigst. Speel daarom met contrast, kleurvlakken en verschillende tinten tussen wit en zwart. 

Voorbeeld

Origineel in kleur

Aan te leveren bestand in grijs/wit/zwart

Design op denim

Wat kun je winnen?

Uit alle inzendingen nomineert de jury tien designs. Vervolgens zal via een online stemprocedure voor het publiek gekozen worden wie de eerste, tweede en derde prijs in de wacht sleept! Alle ontwerpen van de drie winnaars worden gerealiseerd op jouw jeans (broek of jas) in CODA ExperienceLab. Je krijgt tijdens de realisatie een rondleiding door de werkplaats van CODA ExperienceLab en CODA Museum. Jouw ontwerp wordt bovendien tentoongesteld in de showroom van CODA ExperienceLab in CODA Museum. De winnaar van de tweede prijs krijgt aanvullen een cadeaubon te besteden in de museumwinkel van CODA en de winnaar van de eerste prijs een masterclass naar keuze in CODA ExperienceLab (bijv. om te leren 3D printen, lasersnijden etc.)

 

Criteria:

  • Origineel/authentiek design (eigen ontwerp);
  • Vormgeving;
  • Plaatsing van het design op het kledingstuk;
  • Concept en/of motivatie: wat is jouw verhaal?

 

De nominaties waar het publiek op kan stemmen worden bekend gemaakt op 20 september. Het publiek kan stemmen van 25 september tot en met 4 oktober. De winnaars worden bekendgemaakt in oktober. 

 

De jury

  • Carin Reinders, directeur-bestuurder CODA
  • Magda Saarloos, Internship Supervisor Department of Fashion Design ArtEZ Arnhem
  • Margot Appelman, projectleider CODA ExperienceLab

Doe mee!

STAP 1:

  • Maak een ontwerp, met de hand getekend en gescand of digitaal ontworpen
  • Maak een jpeg-bestand van jouw ontwerp met een (tot maximaal 2 mb).
  • Heb je meerdere ontwerpen voor op één kledingstuk? Geen probleem, je mag tot maximaal vier jpeg-bestanden aanleveren.
  • Let op: de lasersnijder brandt de bovenste laag van het materiaal, er kan dus alleen gewerkt worden met zwart-, wit- en grijstinten in het design. Ter verduidelijking van het proces, kun je  bovenstaande video bekijken en zie je het proces en eindresultaat van het ontwerp.

 

STAP 2:

  • Teken op de template spijkerbroek of spijkerjas waar jouw design geplaatst zou moeten worden
  • Geef op de template aan waar het ontwerp komt met een cirkel en omschrijving.
  • Lever het bestand digitaal aan in een pdf-bestand

 

STAP 3:

  • Vul onderstaand formulier in en lever daar alle bovenstaand genoemde bestanden aan om deel te nemen
  • Lever je ontwerp in voor vóór 6 september 2020
  • Voeg je ontwerpen (jpeg), de template(s) (pdf) en jouw motivatie (max. 300 woorden) toe.

Een historisch stofje

Spijkerstof zoals we die nu kennen was oorspronkelijk ontworpen voor mijnwerkers. Aan het eind van de 18e eeuw werd denim uitgevonden in Europa. Als snel vond het zijn weg naar de Verenigde Staten waar de stof verder werd ontwikkeld: de denimbroek werd de meest geliefde werkbroek. De spijkerwerkbroek was comfortabel en sterker dan andere boeken in die tijd, de met indigo blauwgeverfde denimbroek werd de standaard voor mijnwerkers. De blauwe kleur van de spijkerbroek maakte dat het een zeer opvallend kledingstuk was toentertijd. Tijdens WOII brachten de Amerikanen de blauwe spijkerbroek naar Europa, door de duurzaamheid van de denimbroek bleef deze ook na de na de oorlog een ontzettend populaire werkbroek.

Door films werd de spijkerbroek een statement-kledingstuk dat stond voor individualiteit en rebelsheid. Jongeren konden laten zien dat ze zich wilden afzetten tegen de gevestigde orde - zo erg zelfs dat er scholen waren die jeans wilde verbannen (echter zonder succes). Denim werd onderdeel van de hippie-beweging, de spijkerbroek kreeg steeds meer modellen en werd daarmee ook steeds populairder bij het brede publiek. Grotere en duurdere merken begonnen jeans als een volwaardig kledingstuk te zien: er verschenen ook bijvoorbeeld flare-broeken, skinny jeans, stretch jeans, super low rise en de gescheurde versleten look. Wist je dat jeans in de winkel een vintage look krijgen door de bewerking van een lasermachine?

Duurzaamheid

Wist je dat we in 2020 CODA ExperienceLab openen? Het wordt een maakplaats en showroom die kunst, vormgeving, innovatie en ambacht samenbrengt. Het ExperienceLab is een plek waar talent zich kan ontwikkelen, van kunstenaars en studenten tot makers, creators en bedrijven.

Eén van de stations van het ExperienceLab wordt de Fashion Recycle Hub: hiermee wil CODA informeren over de mogelijkheden tot het recyclen en hergebruiken van kleding, accessoires en andere textiele items. Met een interactief programma (en de juiste tools om deze items een nieuw leven te bieden) leren bezoekers van alle leeftijden in deze ‘hub’ over de verschillende mogelijkheden van hergebruik en recycling. Zo laat CODA onder andere zien dat kapotte kleding gemakkelijk gerepareerd kan worden en dat van ‘onherstelbare’ stukken geweldige nieuwe items gemaakt kunnen worden. Hierbij wordt specifiek aandacht geschonken aan de combinatie van ambacht, nieuwe technologieën en ‘21st century skills.’