'Alles is studie' - Bloemlezing uit het archief van Onno Boekhoudt

van
01.06.2020
t/m
25.10.2020

'Alles is studie' - Bloemlezing uit het archief van Onno Boekhoudt

Alles is studie

CODA Museum opent haar deuren conform de richtlijnen van het RIVM. Uitgebreide informatie over een museumbezoek vind je hier

Gebroken takken, verroeste spijkers, houten blokjes, plastic doppen en een bonte veelheid aan voorwerpen, geordend in bakken, kistjes en eierdozen. Door te verzamelen, te schetsen, te schrijven en te spelen met vorm en materiaal creëerde sieraadkunstenaar Onno Boekhoudt een eigen universum waarin hij voortdurend nieuwe ontdekkingen deed. De zoektocht was leidend, het eindresultaat veel minder van belang. CODA Museum laat een bloemlezing zien uit het archief van Onno Boekhoudt. Alles is studie toont daarnaast hoe hij anderen tot op de dag van vandaag inspireert. 

Onno Boekhoudt

De kunstenaarspraktijk van Onno Boekhoudt (1944-2002) bestond voor een belangrijk deel uit een voortdurende behoefte om de wereld naar eigen inzicht te ordenen en herordenen. Tijdens zijn dagelijkse wandelingen verzamelde hij voorwerpen die zijn aandacht trokken. Hij stelde de gevonden voorwerpen zorgvuldig samen tot stillevens die een belangrijke inspiratie vormden voor zijn studies en sieraden. Het was niet altijd duidelijk waar een sieraad begon en een studieobject of proef ophield, maar voor Boekhoudt was dat ook niet van belang. Het waren voor hem oefeningen in zijn zoektocht naar vorm en materialiteit of, zoals hij het zelf verwoordde: “Alles is studie opzoek naar vormen.”

Onno Boekhoudt had altijd potlood of pen bij zich om zijn innerlijke wereld vast te leggen. Deze tekeningen stonden niet op zichzelf maar hadden altijd een direct verband met de sieraden die hij maakte en stonden bovendien in relatie met het lichaam en de mens. Zijn sieraden zijn vaak schetsmatig en lijken uit het platte vlak voort te komen. In een aantal werken is het één maar moeilijk te onderscheiden van het ander.

Bench Pin museum revisted
Onno Boekhoudt was als geen ander gefascineerd door het maakproces. Zijn collectie vijlnagels – beter bekend als zaagplankjes of bench pins – van collega’s is het tastbare bewijs van die fascinatie. Galerie Marzee toonde in 1999 de uitgebreide verzameling vijlnagels die Boekhoudt gedurende een periode van zes jaar verzamelde in de tentoonstelling Bench Pin Museum. De vijlnagels maken deel uit van het Onno Boekhoudt archief zoals dat door CODA beheert wordt en een selectie vijlnagels is te zien in Alles is studie.

Over het archief van Onno Boekhoudt
Onno Boekhoudt (1944) overleed in 2002 door een noodlottig ongeval. Voor zijn dood had hij de wens uitgesprokken dat zijn archief bijeen moest blijven, mocht er wat gebeuren. CODA heeft met steun van de Mondriaan Stichting (het huidige Mondriaan Fonds) deze omvangrijke collectie een aantal jaar geleden kunnen aankopen. CODA toont delen uit dit archief zodat een breed publiek kennis kan nemen van de manier van denken en werken van de kunstenaar. De nalatenschap van Onno Boekhoudt toont bovendien zijn spoor van eindeloos zoeken en ontdekken zonder per se te moeten ‘vinden’.