Paul Derrez, Maker

van
01.11.2015
t/m
17.01.2016

Paul Derrez, Maker

Paul Derrez, Maker

Sieraden en objecten 1975-2015

CODA Museum presenteert van 1 november 2015 t/m 17 januari 2016 de tentoonstelling Paul Derrez, Maker. Sieraden en objecten 1975-2015. Als oprichter van de fameuze Galerie Ra in Amsterdam staat hij bekend als promotor, drager en verzamelaar van sieraden. Met deze museale presentatie eert CODA Museum, middels een overzicht van 40 jaar sieraden en objecten, Paul Derrez de maker. Ter ere van dit robijnen jubileum verschijnt een gelijknamige publicatie die de drijfveren en ontwikkelingen binnen zijn oeuvre belicht.

Het werk van Paul Derrez geniet al jaren internationale bekendheid. CODA Museum toont in de tentoonstelling Paul Derrez, Maker een vrijwel compleet overzicht van het werk van Derrez.

Wisselring

Huwelijksvaas

Confettimanden

Paul Derrez

1975: Het begin

De Wisselring uit 1975 markeert het krachtige begin van Paul Derrez zijn professionele loopbaan. De gebogen metalen lijn in deze ring wordt pas draagbaar wanneer deze gecombineerd wordt met kleurrijk perspex. De perfectie in helderheid en materiaalkeuze van dit sieraad is kenmerkend voor de werkwijze van Paul Derrez. Als jonge ontwerper vervaardigde hij functionele sieraden die aansloten bij de vormtaal van de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw. Hij kwam tijdens zijn opleiding tot Goudsmid in aanraking met de Nederlandse sieradenavant-garde bij Galerie Sieraad in Amsterdam. De minimalistische ontwerpen en de toepassing van halffabricaten als buis, kurk en perspex die zij gebruikten sloten perfect aan bij zijn werkwijze. De toepassing van niet-edele metalen bood hem naar eigen zeggen meer creatieve vrijheid en een puurder resultaat. Ook ontwikkelde hij een duidelijke stijl waarbij hij draad toepaste voor grafische oplossingen, perspex voor kleur, aluminium voor glans en glamour en kurk voor massieve vormen.

Werken met persoonlijke lading

In de jaren negentig groeide de persoonlijke lading van zijn ontwerpen en was zijn werkwijze steeds meer geënt op maatschappelijke ontwikkelingen. Dit resulteerde in stukken die zich kenmerken door hun humoristische en soms provocerende karakter. De reeks Risky business (1994) en sieraden als de Pill Roulette-broche (2003) vormen directe reacties op eigentijdse fenomenen. De meest dramatische emoties in zijn werk komen samen in de hanger Bleeding Heart (1996) waarmee hij uiting gaf aan zijn woede en verdriet om aan aids gestorven vrienden.

Zilver in het werk van Paul Derrez

Als groot bewonderaar van naoorlogs Deens zilverwerk, ontdekte hij later in zijn oeuvre de artistieke mogelijkheden van zilversmeden. Wat begon met humoristische lepels in de vorm van spookjes, ontwikkelde zich snel tot grotere werken zoals kommen, kannen en dozen. Door uit te gaan van andere basisvormen dan de ronde schijf en door delen van de gesmede vorm te buigen, schept hij nieuwe vormen. Ook in deze werken, die vaak bestaan uit paren (tweedelig), vormt de kleurrijke toepassing van transparant perspex een herkenbaar en luchtig contrast met het solide zilveren oppervlak.

Confetti in publieke ruimtes

De laatste jaren werkt Derrez vanuit thema’s die zijn sieraden en zilverwerk samenbrengen. Zo omvat de Confetti-reeks zilveren doosjes met kleurrijke deksels en colliers met wervelende kleurrijke stippen. Het thema bood enorme mogelijkheden die hem verleidden tot schaalvergroting in publieke ruimtes, zoals op de Verdieping in CODA.

Herbert Hofmann Prijs

In 2015 werden zijn sprankelende Dot-broches geselecteerd voor de prestigieuze internationale sieradententoonstelling Schmuck 2015 in München en werd hem daarvoor de Herbert Hofmann Prijs 2015 toegekend. Het optimistische kleurgebruik, perfecte materiaaltoepassing en zorgvuldige brochering genoten veel lof onder het publiek en de vakjury. Paul ziet de prijs als een mooi geschenk, maar nog mooier is voor hem het besef dat veel mensen zijn sieraden en objecten met veel plezier dragen en gebruiken.