Nieuwe verleidingen

van
17.01.2020
t/m
22.03.2020

Nieuwe verleidingen

CODA tijdelijk gesloten

Voor CODA staat de veiligheid van bezoekers en medewerkers voorop. In lijn met het landelijke beleid met betrekking tot het coronavirus heeft CODA besloten haar deuren tot 1 juni te sluiten. Lees meer.

Aanwinsten sieraadcollectie

Het dragen van sieraden gaat veelal over vrijheid, bewustwording en identiteit. Daarnaast is het sieraad onderdeel van telkens nieuwe modebeelden waarin steeds wisselende accessoires een belangrijke rol spelen. Met ruim 9000 objecten beschikt CODA over de grootste museale verzameling mode- en kunstenaarssieraden ter wereld. Deze collectie groeit gestaag door aankopen, bruiklenen, schenkingen en legaten. Nieuwe Verleidingen toont van 17 januari tot en met 22 maart 2020 een selectie recente aanwinsten van zowel gevestigde kunstenaars als beginnende makers.

CODA sieraadcollectie

De sieraadcollectie van CODA biedt de mogelijkheid eindeloos veel verbanden te leggen en bruggen te slaan die de verschillende sieraaddisciplines overstijgen. Daarnaast maakt CODA geen museaal onderscheid tussen het autonome kunstenaarssieraad en het modesieraad. Kunstenaars als Dorothea Prühl, Ruudt Peters, Ted Noten en Evert Nijland dragen het predicaat ‘kernkunstenaar’. Dat betekent dat CODA vanuit de eigen collectie een representatief beeld kan geven van het oeuvre van deze kunstenaar. Daarnaast worden de kernkunstenaars doorlopend gevolgd en wordt er regelmatig nieuw werk toegevoegd aan de collectie. Recente verwervingen van kernkunstenaars zijn bijvoorbeeld Lingam van Ruudt Peters, Buick van Gijs Bakker en Kragen van Dorothea Prühl.

Een generatie beginnend sieraadkunstenaars wordt in deze tentoonstelling vertegenwoordigd door onder andere Veronika Fabian, Nelly van Oost en Elwy Schutten. Zij onderscheiden zich van vorige generaties door de inzet van het sieraad als medium om kritische vragen te stellen over politiek, identiteit, gender, status of het lichaam.

Een aanvulling op de collectie kostuumsieraden of ‘fashion jewellery’ zijn de buttons van Bas Kosters. Buttons worden in eerste instantie wellicht niet geassocieerd met mode. Ze worden primair gedragen als politiek statement, om steun te betuigen aan protestbewegingen of als blijk van waardering voor bijvoorbeeld bands of kunstenaars. Kosters weet echter op ingenieuze wijze dit massaproduct te vertalen naar een mode-item met een boodschap.

 

 

Beeld: Dorothea Prühl, Kragen, halssieraad, goud, staal, titanium, 2014
Verworven met steun van het Mondriaan Fonds