MOVING ARCHIVE - Salim Bayri

van
12.09.2021
t/m
21.11.2021

MOVING ARCHIVE - Salim Bayri

Salim Bayri

Beeldend kunstenaar Salim Bayri (1992) reist voortdurend tussen verschillende culturen en combineert in zijn werk uiteenlopende media. In deze eerste museale presentatie worden bezoekers geconfronteerd met het eigenzinnig beeldarchief van de kunstenaar en ga je op reis in de bijzondere en associatieve wereld waarin de geest van de kunstenaar continu aanwezig is. De tentoonstelling Moving Archive – Salim Bayri  is van 12 september tot en met 21 november te zien in CODA Museum.

 

Een van de definities van een archief is ‘een bewaarplaats van belangrijke gegevens die zijn vastgelegd’. De titel van de tentoonstelling Moving Archive lijkt dan ook tegenstrijdig. Een archief is immers vaststaand, maar het oeuvre en werk van Salim Bayri zijn voortdurend in beweging. Bayri: “Ik probeer in mijn werk dingen die vaststaan of een vaste vorm hebben en meer vloeiende zaken als mondelinge tradities en anekdotes bij elkaar te brengen en tegenover elkaar te stellen.”

Sad Ali

Bayri creëerde een alter ego dat hij Sad Ali noemt; een verkorting van 'sad alien'. Deze cartoonachtige figuur, van bamboe in 3D geprint, lijkt zich een buitenstaander te voelen zonder ‘thuis’. Hij onderneemt geen actie en in tegenstelling tot stripfiguren praat Sad Ali ook niet. Hij loopt als een zoekmachine rond in de wereld en scant zijn omgeving. Sad Ali is niet alleen een creatie van de kunstenaar, maar hij verhaalt ook over het werk van de kunstenaar. Evenals Sad Ali springt de blik van Bayri van het ene naar het andere beeld en als hem iets opvalt, scant hij het, houdt het vast en transformeert hij naar een nieuw, ander beeld. In combinatie met zijn tekstuele beschouwing, waarin  Bayri vertelt over de situaties die hij tegenkomt en die hij vaak combineert met film, ontstaat een ‘opslag’ of archief.

Ongrijpbare sfeer

Het werk van Bayri is niettemin breder dan dat. De symbolentaal van Bayri lijkt ambigu; het werk is niet als westers of niet-westers te duiden, maar wordt door de kunstenaar als een ‘ambiguous in-between’ beschreven. Daarbij verkent Bayri in zijn werk multimedia technieken maar ook traditionele ambachtsvormen, zoals het maken van sieraden, zandpapier of keramiek. Het gekozen materiaal zet hij op onconventionele wijze in, zoals te zien is in zijn serie draagbare objecten; geen traditionele sieraden, maar ‘wearables’ in 3D geprint, opgevuld met epoxyhars en voorzien van metalen kettingen. Als beschouwer van zijn werk blijf je zoeken naar de culturele herkomst van alle afgebeelde symbolen en naar een samenhang tussen de diverse mens- en cartoonfiguren. Maar is die samenhang er wel? Bayri laat bewust een ongrijpbare sfeer ontstaan.

 

Salim Bayri

Salim Bayri (Casablanca, 1992) woont en werkt in Amsterdam, studeerde aan de Escola Massana in Barcelona en behaalde in 2017 een diploma aan het Frank Mohr Instituut in Groningen. In 2018 werd hij genomineerd voor de NN Art Award op Art Rotterdam en in 2020 voor de Amsterdamprijs voor de Kunst. Onlangs heeft hij in Amsterdam een residency afgerond aan de Rijksakademie.

Werk

Red Knock – version A and B, wearable, 3D print, epoxyhars, metaal, 2018

Stamina, wearable, 3D print, epoxyhars, metaal, 2018

A carrot on a stick, 2021, kurk

Trap, 2021, keramiek

Subway drawings, 2020

Subway drawings, 2020

Subway drawings, 2020

Sad Ali, bamboe in 3D print, 2021

Sad Ali, bamboe in 3D print, 2021