Caroline Broadhead

van
04.02.2018
t/m
15.04.2018

Caroline Broadhead

English

arrow-large Created with Sketch.

Caroline Broadhead at CODA Museum

The exhibition shows work from more than 40 years and demonstrates the scope and breadth of Caroline Broadhead’s work. The exhibition includes objects in a range of materials, drawings, photographs and images. She initially studied jewellery, making pieces that showed a contact and interaction with the body. These soon developed into larger pieces that covered more of the body, but also involved movement and interaction. From this, a number of collaborations with dancers allowed a development into designing for the moving body for dance performances. Subsequent works are concerned with shadows, reflections, and the intangible extent of a person. Some works are installed especially in the space and the exhibition shows works which have been made in response to historic buildings or institutions, such as Breathing Space in York St Mary’s or Blanket for a Foundling.

Caroline Broadhead works across the fields of the fine and applied arts, creating jewellery, textiles, furniture and three dimensional objects while also regularly collaborating with choreographers producing installations for live performance. She was awarded the Jerwood Prize for Applied Arts: Textiles in 1997 and was winner of the Textiles International Open in 2004. Her work is included in numerous public collections internationally. She is Course Leader of BA Jewellery Design at Central Saint Martins and has been a visiting lecturer at many national and international institutions.

Read more.

Werk uit afgelopen vier decennia

Het oeuvre van beeldend kunstenaar Caroline Broadhead is niet alleen veelomvattend en divers maar symboliseert ook een belangrijke ontwikkeling in de perceptie en presentatie van sieraadkunst in Nederland. Opgeleid als edelsmid maakt ze aanvankelijk sieraden die contact en interactie met het lichaam aangaan. Deze sieraden transformeren al snel in grotere objecten die delen van het lichaam bedekken en beweging en interactie als onderwerp hebben. De samenwerking met dansers leidde tot ontwerpen in dansuitvoeringen. Thema's in de daaropvolgende werken zijn schaduwen, weerspiegelingen en de ongrijpbare reikwijdte van een persoon. De tentoonstelling in CODA Museum toont werk uit de afgelopen vier decennia en geeft door middel van ruimtelijke sculpturen en installaties, fotografie, sieraden en textiele objecten een beeld van Broadheads veelzijdige oeuvre.

Nu te zien in CODA Museum

Caroline Broadhead - The Waiting Game

Caroline Broadhead - Overhead and Underfoot

Caroline Broadhead - Exchange of Views

Van Reekum Museum

Jerven Ober, van 1976 tot 1984 directeur van het Van Reekum Museum, later opgegaan in CODA, introduceerde het werk van Caroline Broadhead (1950) voor het eerst in Nederland met de reizende tentoonstelling British Jewellers on Tour in Holland (1978-1979). De tentoonstelling bracht een grote variëteit aan sieraden gemaakt van niet-edelen metalen samen; een ontwikkeling die in Nederland nog niet had plaatsgevonden maar die door de visionaire blik en het pionierswerk van Ober een flinke aansporing kreeg. Het dogmatische, geometrische  ‘Hollands glad’ van kunstenaars als Gijs Bakker en Emmy van Leersum voerde tot dat moment nog immer de boventoon. Of, zoals Ober schreef in het voorwoord van de tentoonstellingscatalogus: “Aan de overkant van het Kanaal zijn de dingen anders. Gevarieerder, kleurrijker, soms ietwat exotisch en vaak popachtig.” Het werk van Caroline Broadhead fascineerde Ober. Niet alleen vanwege de eenvoudige materialen maar ook omdat de vorm lijkt te ontstaan vanuit het materiaal waarbij de bewegingen van het lichaam van invloed zijn op de vorm en perceptie van het sieraad. Ober gaf gevolg aan zijn fascinatie voor het werk van Broadhead met een solotentoonstelling in 1980 en een aantal aankopen.

Een reis van het lichaam vandaan

De ontwikkeling van Broadheads kunstenaarschap kan omschreven worden als een reis van het lichaam vandaan. Startpunt zijn haar sieraadontwerpen, gemaakt om op het lichaam te dragen, aangeraakt te worden en te veranderen door die aanraking. In de loop der tijd ontwikkelt Broadhead textiele vormen die het menselijke lichaam volgen, die veranderen door het dragen en dienen als metafoor voor een persoon. In later werk verkent ze de demarcatie van het lichaam; beschouwd in termen van licht, schaduw en weerspiegelingen. Ze is geïnteresseerd in de grenzen van het individu, tussen binnen en buiten, openbaar en privé, aanwezigheid en afwezigheid en in het creëren van een balans tussen stoffelijkheid en beeld. In de samenwerkingen met choreografen, waarbij ze ontwerp en beweging samenbrengt in dansuitvoeringen, kan ze haar interesse in hoe objecten gebaren uitlokken op een meer dynamische manier verkennen. Haar interesse in het sieraad is echter nooit afgenomen. Ze stelde twee tentoonstellingen samen over de stand van zaken in de sieraadkunst: New Tradition (1984) in het voormalige British Crafts Centre Londen en Then and Now (2007) in Marsden Woo Gallery Londen.

Prijzen

Het werk van Caroline Broadhead is niet alleen opgenomen in de collectie van CODA maar maakt ook deel uit van particuliere verzamelingen en museale collecties in binnen- en buitenland. Broadhead is hoofd van de opleiding BA Jewellery Design van Central Saint Martins en is regelmatig gastdocent aan vele instituten in Groot-Brittannië en daarbuiten. Ze ontving in 1997 de Jerwood Prize for Applied Arts, Textiles en won in 2004 de Textiles International Open.