101 Vrouwen versierd

van
04.03.2018
tot
28.05.2018

101 Vrouwen versierd

English

arrow-large Created with Sketch.

A dark-haired woman gazes at you intently. Her hands seem ready to grab you. Between her mouth and her fingers a red piece of string is stretched in the shape of a star. We are looking at photographer Maria Austria (1915-1975) from the book 1001 Vrouwen uit de Nederlandse geschiedenis (1001 women from Dutch history) by historian Els Kloek, as reworked by visual artist Marijke Schurink. From 4 March up to and including 27 May 2018 , CODA Museum gives an overview of this unique project.

Marijke Schurink is fascinated by the women in Kloek’s 1001 Vrouwen uit de Nederlandse geschiedenis. Besides fifteenth-century oil paintings of Jacoba of Bavaria and Margaret of Austria, 101 Vrouwen versierd (101 women adorned) includes black-and-white photos of Etty Hillesum, Ina Brouwer and a colour photograph of Mathilde Willink from the 1970s. Schurink printed the portraits from the book as photos and then reworked them using collage-like techniques. She cut, embroidered, scratched, braided or added objects to the original pictures. By doing so, she created autonomous new images. Schurink chose the portraits because of a certain look, atmosphere, the colours, or a pose and attitude, and also let herself be inspired by the history of the portrayed women. Schurink: “The portraits are about what they are in themselves. I am fascinated by a glance, an image on a tombstone, colours in a three-hundred-year-old oil painting, or just a good face. Reworked, processed, but without a verbal explanation, interpretation or story, a series of 101 ‘adorned’ women evolved.”

In her earlier work Ceci n’est pas un bijou, Schurink applied jewellery to classic paintings and captured the result with a photo camera. For the series Portretten van Curaçao, she worked on and in existing aquarelles. With 101 Vrouwen versierd she takes it one step further by not limiting herself to just the neck and reworking the entire portrait, thus creating a new, layered image. With its size, material and shape, jewellery usually refers to the body. A jewellery portrait changes this perspective. In this context, the piece of jewellery or adornment is freed from the restriction of wearability, allowing Schurink to enter new territory. She pushes the boundaries and meaning of jewellery and so creates an autonomous, new image.

The entire series of portraits is exhibited in CODA Museum from 4 March up to and including 27 May 2018. The exhibited jewellery portraits are accompanied by information about the portrayed people in order to offer a broad view on important women in Dutch history. Marijke Schurink is currently working on a book about this project. The introduction of the book is written by Els Kloek.

101 Vrouwen uit de Nederlandse geschiedenis

Een donkerharige vrouw kijkt je indringend aan. Haar handen lijken je te willen pakken. In haar mond en tussen haar vingers een rood touwtje als ster gespannen. We zien fotograaf Maria Austria (1915-1975) uit het boek 1001 Vrouwen uit de Nederlandse geschiedenis van historicus Els Kloek zoals bewerkt door beeldend kunstenaar Marijke Schurink voor haar serie sieraadportretten van 101 Nederlandse vrouwen. CODA Museum geeft van 4 maart tot en met 27 mei 2018 een overzicht van dit bijzondere project.

Marijke Schurink

Marijke Schurink is gefascineerd door de vrouwen uit Kloeks 1001 Vrouwen uit de Nederlandse geschiedenis. Haar serie 101 Vrouwen versierd bestaat niet alleen uit olieverfschilderijen uit de vijftiende eeuw van bijvoorbeeld Jacoba van Beieren en Margaretha van Oostenrijk, maar omvat ook foto’s uit de twintigste eeuw van vrouwen als Etty Hillesum, Corry Vonk en bijvoorbeeld Mathilde Willink. Vijftien eeuwen vrouwen passeren de revue. Schurink drukte de portretten uit het boek af als foto en bewerkte ze middels collageachtige technieken. Ze knipte, borduurde, kraste, vlocht of voegde een voorwerp aan het eigenlijke beeld toe. Zo creëerde ze autonoom, nieuw beeld. Schurink koos de portretten vanwege een blik, de sfeer, de kleuren of houding en uitstraling waarbij zij zich ook liet inspireren door de geschiedenis van de geportretteerden. Schurink: “De portretten gaan over wat ze zelf zijn. Ik ben gefascineerd door een oogopslag, een beeltenis op een grafzerk, kleuren in een driehonderd jaar oud olieverfportret of zomaar een goede kop. Bewerkt, verwerkt maar zonder woordelijke duiding, interpretatie of verhaal is een serie ontstaan van 101 ‘versierde’ vrouwen.”

Boek over kunstproject

Bij het project maakte Marijke Schurink het boek Honderd en één vrouwen versierd. Het boek is te koop via de website van Marijke Schurink en in CODA Winkel.

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer