
De installatie die beeldend kunstenaar Dominique Latoel realiseerde in het kader de Biënnale Gelderland en die tot zondag 11 januari te zien is in CODA, toont de enorme bak van een bulldozer. Deze bulldozerbak symboliseert dat wat vernietigd wordt: natuur, gemeenschap, identiteit en de waarheid. De installatie van Latoel legt bloot hoe het verlies van land ook het verlies van cultuur, taal en spiritualiteit betekent voor de inheemse gemeenschappen. De grond is immers niet zomaar grond: het is een levend archief van voorouders, rituelen en kennis. Op zondag 11 januari gaat hij in gesprek met Marsha Regensburg, onder andere betrokken bij de werkgroep Typisch Moluks, een initiatief van Regensburg, Theater Toko, GIGANT en CODA om meer culturele diversiteit in de Apeldoornse cultuursector te realiseren.

Het werk van Latoel in CODA heeft zijn oorsprong in de noodzaak om de ogen niet te willen sluiten voor dat wat ongemakkelijk is in de eigen gemeenschap. Latoel:
“Voor het maken van smartphones, tablets en andere apparaten die ons moderne leven draaiende houden en die ons met elkaar verbinden, wordt het land waar de Molukse cultuur zijn oorsprong heeft – de Molukken – systematisch vernietigd. De natuur waarmee onze voorouders zo verbonden waren, wordt onder meer voor het winnen van mineralen en grondstoffen als nikkel – nodig voor al die apparaten – uitgegraven, vervuild en verkocht.”
Latoel omschrijft de bulldozerbak als een ‘monument van morele verlamming’. Het symboliseert de collectieve keuze om winst boven leven te plaatsen en is volgens hem het tegenovergestelde van een gedenkteken: bij de bulldozerbak in CODA wordt niet herdacht maar sta je op een plek om wakker geschud te worden. Zijn installatie nodigt uit tot stilte en contemplatie en werpt een fundamentele vraag op: blijf je toeschouwer of word je bewaker of hoeder van dat wat nog leeft? Marsha Regensburg en Dominique Latoel gaan over deze en andere vragen met elkaar in gesprek.
CODA nodigde de werkgroep Typisch Moluks in een vroeg stadium uit om mee te denken over de invulling van de Biënnale Gelderland. De werkgroep Typisch Moluks droeg Dominique Latoel voor, een voordracht die CODA van harte ondersteund heeft.
De Biënnale Gelderland heeft in opdracht van de provincie Gelderland plaats op diverse locaties in de provincie. Dit terugkerend initiatief biedt podium aan hedendaagse kunst gemaakt door Gelderse kunstenaars. De start had in plaats in Museum Arnhem. Daarna volgden verschillende musea in Gelderland zoals CODA Apeldoorn, Museum Villa Mondriaan in Winterswijk, Valkhof Museum in Nijmegen en Stedelijke Musea Zutphen. In deze editie staat het thema migratie centraal. Gelderse kunstenaars worden uitgenodigd om, aan de hand van dit thema, met lokale communities een kunstwerk te maken.








