Tatiana Rozenblat (1961, FR)

Tatiana Rozenblat speelt met de experimentele kracht van papierpulp. Haar werk Les Stèles roept associaties op met een zware grafsteen of een monoliet. ‘Stèle’ is de archeologische term voor een tablet of pilaar, met een in reliëf gebeeldhouwde voorstelling. Met vijf kilo is de papieren sculptuur niet zwaar. Dat het werk niet van papier lijkt, komt mede door het metalen voetstuk dat mogelijk een andere associatie oproept. Rozenblat speelt bewust met onze verwachtingspatronen van materialen en rekt de grenzen van de mogelijkheden van papier op. De eerste stap in het maakproces is het samenstellen en modelleren van polystyreen platen voor een geraamte. Daarna wordt het papierpulp in drie of vier lagen aangebracht en wordt het eerste reliëf aangebracht. De meeste tijd zit echter in het patina; Rozenblat wil dat de kleur van het beeld op mineraal lijkt. Tot slot bewerkt zij de sculptuur met diverse gereedschappen, zoals schuurpapier en breinaalden waardoor de nostalgische uitstraling van ‘steen’ ontstaat.

Tatiana Rozenblat plays with the experimental power of paper pulp. Her work Les Stèles evokes associations with heavy tombstones or monoliths. A ‘stele’ is the archaeological term for a tablet or a pillar bearing a relieved, carved image. Weighing five kilos, Rozenblat’s paper sculpture is not heavy. The work does not appear to be made of paper, an illusion that is partly caused by the metal foot, which may influence the spectators’ perception of the work. The artist deliberately plays with our expectations of materials and pushes the boundaries of paper’s potential. The first step in the creational process is composing and shaping polystyrene boards to build a skeleton with. Next, the paper pulp is applied in three or four layers. Then the first relief is applied to the material. But is it the patina that is the most time-consuming to make. Rozenblat wants the colour of the image to resemble that of minerals. Lastly, using various tools like sandpaper and knitting needles, she gives the ‘stone’ its nostalgic look.

www.artsper.com