Mariëlle van den Bergh (1956, NL)

"Mijn God is de natuur en mijn werk een ode daaraan", aldus Mariëlle van den Bergh. Dat uitgangspunt zien we terug in de installatie Cliff Hanger in CODA Paper Art 2021. Dit werk toont een berglandschap zoals afgebeeld in traditionele Chinese penseelschilderingen, met knokkelige en kromme lijnen. De installatie is van Chinees rijstpapier gemaakt, met een licht en buigzaam frame van pitriet (geschilde lianen) en bamboe. Cliff Hanger gaat over het ondergraven van rotsvaste zekerheden in ons moderne bestaan. De bedreigende en tegelijkertijd spannende uitdaging van een berg is de hoogte en het beklimmen van de top. De weg naar de top is voor velen een persoonlijke ontdekkingstocht. Maar als de eeuwig verankerde rotsformatie instabiel blijkt te zijn, staan zekerheden en basisprincipes volgens Van den Bergh ineens ter discussie. 

"My God is nature, and my work is an ode to that God", says Mariëlle van den Bergh. This principle is reflected in the installation Cliff Hanger, which is part of Paper Art 2021. The work shows a mountainous landscape as it is depicted in traditional Chinese pen and ink drawings; with knobbly and rounded lines. The installation is made of Chinese rice paper, with a light and flexible frame that consists of pulp cane (peeled lianas) and bamboo. Cliff Hanger is about undermining the rock-solid certainties of our modern world. The precarious yet also exciting challenges of a mountain are the height, and getting to the top. For many people, the way to the top of the mountain is a journey of self-discovery. But if the rock formations, fixed for eternity, became unstable, certainties and basic principles suddenly become debatable, according to Van den Bergh.

www.mariellevandenbergh.eu