Manuela Granziol (1973, CH)

Manuela Granziol maakt grote sculpturen van papier en geprinte foto’s. Door foto’s te verwerken in nieuwe werken, haalt ze de foto’s uit hun tweedimensionale context en creëert ze een nieuw, driedimensionaal beeld. Granziol wil met haar werk de kwetsbaarheid en onzekerheid van het menselijke bestaan en de plaats die wij als mens innemen ten opzichte van de ander uitdrukken. Speciaal voor CODA Paper Art 2021 maakte zij nieuw werk, gebaseerd op de mythe van de halfgodin Ignosi. Ignosi was erg intelligent en beschikte over veel kennis. Ze had als taak om die kennis te bewaken, maar het was niet toegestaan om die kennis met de mensheid te delen. Ze besloot anders en werd zwanger om alles wat ze wist en geleerd had, door te kunnen geven aan haar kinderen. De goden zagen dit als een bedreiging omdat het de mens te veel macht zou geven. Vanwege haar ongehoorzaamheid werd ze onthoofd, maar ze wist delen van haar kennis door te geven aan haar ongeboren tweeling. 

Manuela Granziol (1973, CH) makes large sculptures out of paper and photo prints. By using photos in new works, she takes them out of their two-dimensional context and creates a new, three-dimensional image. With her work, Granziol wants to express the fragility and uncertainty of human existence, and our position as humans in relation to others. Especially for CODA Paper Art 2021, she created new work, based on the myth of the demigoddess Ignosi. Ignosi possessed great knowledge but she was not allowed to share it with humans. Her only task was to guard it. The gods saw this a threat, because possessing the totality of all knowledge would make humans much too powerful. They decapitated Ignosi for her disobedience but she still managed to pass on fragments parts of her knowledge to her unborn twins.

www.manuelagranziol.com