Brei aan prikkels? Ga dan even schermloos!

Okay. Je dag bestond uit videobellen, facetimen, telefonisch vergaderen, slacken, NOS.nl bekijken en natuurlijk alle meldingen van en via de socials. Daarnaast heb je één of meerdere kinderen geholpen bij het huiswerk, boodschappen besteld, online wat afspraken geannuleerd en gebeld met familie en vrienden om te horen hoe het gaat. Wat wil je dan als de kinderen slapen, de laptop eindelijk dicht kan en je ook het nieuws even laat voor wat het is? Precies, ontspannen en min-of-meer gedachteloos zelf wat doen! De sportschool is vergrendeld terrein, maar online is er bijvoorbeeld een enorm aanbod borduur- en breiboeken te vinden; pak dus naald en draad en brei je hoofd leeg. 

 

In de CODA collectie en in de tentoonstelling The Future is Female – Love Letters zit ook een aantal prachtige werken die inspireren. We hebben er een paar voor je verzameld:

Uit de CODA Collectie:

 Lam de Wolf



Lamslappen en Sinnerokken; weet jij wat het zijn? Behalve mooie woorden zijn het ook kledingstukken van beeldend kunstenaar Lam de Wolf (1949) die zich laten omschrijven als conceptuele ontwerpen. Naast deze bijzondere stukken staat De Wolf bekend om haar sculpturale ruimtelijk werk en installaties en om haar sieraden van bijvoorbeeld textiel en Mikadostokjes. CODA Museum toonde in 2015 een verzameling ruimtelijk werk en installaties Lam de Wolf. Ook in de CODA collectie is een belangrijk deel van haar sieraden en kledingstukken opgenomen, onder meer dit prachtige halssieraad van beschilderd textiel. 

 

Tip uit de online bibliotheek:

https://www.onlinebibliotheek.nl/catalogus/ebook/404325866.html 

 

Felieke van der Leest 



Een hert met een hoofdtooi van bloemen en een kekke pofbroek, een kangoeroe met bokshandschoenen die zichzelf een blauw oog slaat en een slak die een spuitjestrein voorttrekt. Het zijn allemaal sieraden en objecten van Felieke van der Leest (1968); op kleine schaal uitgevoerd, veelal goed draagbaar en nooit zonder verhaal. Hoe het ooit begon? Te jong om zelfstandig op vakantie te gaan, moest ze nog met haar ouders mee. Om zich niet eindeloos te vervelen, legde ze zich maar toe op de haak- en breitechnieken die ze eerder van haar moeder had geleerd. Toch duurt het nog even voor ze later als sieraadkunstenaar textiel en garen als haar voornaamste materialen durft te kiezen. Ruudt Peters, sieraadkunstenaar en docent aan de Rietveld Academie, spoort haar aan om dat toch te doen en te durven. Het resultaat is, als we het zeggen mogen, zonder uitzondering verbluffend en oogverblindend. Bovendien maakt het de kijker aan het lachen. 

 

Tips uit de online bibliotheek:

https://www.onlinebibliotheek.nl/catalogus/ebook/398093989.html
https://www.onlinebibliotheek.nl/catalogus/ebook/412409429.html
https://www.onlinebibliotheek.nl/catalogus/ebook/407339043.html 

 

Mecky van den Brink 



Stof of wikkels van bonbons of chocolade - niet bepaald materialen die we waarde toekennen zoals we dat bijvoorbeeld bij edelmetalen als goud en zilver doen. Toch waren ze voor beeldend kunstenaar Mecky van den Brink (1950) van belang. Juist om de discussie over de waarde en betekenis van sieraden te voeren in een tijd dat edelmetalen de boventoon voeren. In het begin van de jaren tachtig toont ze als een van de eersten in Nederland een serie textiele sieraden. Een belangrijke ontwikkeling voor de erkenning van andere disciplines en materialen in het sieraadvakgebied. In de CODA collectie is een behoorlijk aantal textiele sieraden en objecten van Van den Brink opgenomen. Bijzonder zijn ook haar zogenaamde insteekstukken die de jurken van Martha de Wit verfraaien. 

 

Tips uit de online bibliotheek:

https://www.onlinebibliotheek.nl/catalogus/ebook/404007864.html
https://www.onlinebibliotheek.nl/catalogus/ebook/422446890.html
https://www.onlinebibliotheek.nl/catalogus/ebook/40395729X.html 

 

 

Marion Herbst



Dit bananencollier uit 1986 van Marion Herbst (1944-1995) is een bijzonder sieraad dat laat zien hoe zij op zoek was naar een nieuwe beeldtaal en ander materiaalgebruik in een periode die gedomineerd werd door de strakke, geometrische vormen van kunstenaars als Gijs Bakker en Emmy van Leersum. Naast het verzet geeft Herbst ook op kleurrijke, humoristische wijze invulling aan de behoefte aan meer vrijheid, vrolijkheid en een andere inhoudelijkheid. Omdat dit sieraad exemplarisch is voor een belangrijke ontwikkeling in de sieraadvormgeving, heeft CODA het geselecteerd als pronkstuk van de #nationalemuseumweek2020. Het bananencollier is gemaakt van papier-maché en beplakt met poëzieplaatjes. In de CODA collectie is ook een ander exemplaar van Herbst opgenomen waarvan de beide banaanvormen met fluwelen blaadjes bekleed zijn. 

 

Tip uit de online bibliotheek:

https://www.onlinebibliotheek.nl/catalogus/ebook/40018950X.html 

 

Couzijn van Leeuwen 


Het wordt ons vaak gevraagd, “Gebruikte hij echt alleen maar karton en een nietmachine? Geen druppel lijm?” Het antwoord is stellig: Ja, beeldend kunstenaar Couzijn van Leeuwen gebruikte alleen karton en nietmachine. Op zijn fiets reed hij langs al die plekken waar karton verzameld wordt, op zoek naar de juiste dikte en structuur of net die ene kleur karton. Opgesloten in zijn creativiteit en de veelzijdigheid van het materiaal maakte Van Leeuwen de mooiste dingen. Hij overleed afgelopen zomer, terwijl zijn Selfportrait as Captain Braveheart nog fier en trots in de tentoonstelling CODA Paper Art 2019 stond. Bezoek, zodra het weer kan, ook CODA Centrale Bibliotheek naast CODA Museum. Daar hangt een van zijn laatste werken; een indrukwekkende jungle-installatie met een aap, olifant, reptiel, bloemen en planten. Een heuse sprookjeswereld waar je telkens wat nieuws ontdekt. 

 

Tips uit de online bibliotheek:

https://www.onlinebibliotheek.nl/catalogus/ebook/394869982.html
https://www.onlinebibliotheek.nl/catalogus/ebook/412700409.html (roman)
https://www.onlinebibliotheek.nl/catalogus/ebook/418967075.html (voor kinderen)

Uit de tentoonstelling ' The Future is Female - Love Letters':

Carina Ellemers 



In deze tentoonstelling lijken de theedoeken van Carina Ellemers lijken een plek in te nemen als abstracte schilderijen. Ellemers doet met haar werk onderzoek naar de sensualiteit van stof. Stof is als belangrijk onderdeel van het dagelijks leven overal om ons heen; het beschermt, identificeert, maar kan ook zorgen voor vooroordelen over de drager of gebruiker én over de totstandkoming ervan in relatie tot kunst. Waar we tegenwoordig kunst maken van textiel of draagbaar textiel tot kunst kunnen omvormen, werd dit in vroegere tijden niet op dezelfde manier gewaardeerd. Welke vroegere ambachten zijn eigenlijk de voorloper van textiele kunst? En welke gebruiksvoorwerpen van stof kunnen ook als dusdanig worden ingezet? 

 

Terri Friedman 



Weefwerken die de taal spreken van hedendaagse schilderkunst, vormgegeven in een explosie van textuur, kleur en textiel. Het wandvullende werk Thank you Aneurism (2018) in deze tentoonstelling laat zien hoe Friedman ‘schildert met garen’. Geraakt door het werk van Miro maakte ze haar transitie van schilder- naar textielkunstenaar. Kun je beide rollen herkennen in haar werk?

CODA EXPERIENCELAB & DE FASHION RECYCLE HUB

Wist je dat we in 2020 CODA ExperienceLab openen? Het wordt een maakplaats en showroom die kunst, vormgeving, innovatie en ambacht samenbrengt. Het ExperienceLab is een plek waar talent zich kan ontwikkelen, van kunstenaars en studenten tot makers, creators en bedrijven. Het lab krijgt een belangrijke positie binnen het huidige landschap van maakplaatsen, mede door de unieke combinatie van museum, bibliotheek en archief, de belangrijke pijlers sieraden en papier en door de bijpassende mogelijkheden in programmering. CODA biedt haar doelgroepen met dit ExperienceLab een plek waar talent zich kan ontwikkelen. Met ervaringen uit het verleden (ambacht), een blik op de toekomst (innovatie) en geïnspireerd door een combinatie van beide in relatie tot cultuur (kunst). 

 

CODA ExperienceLab is een fysieke en toegankelijke plek om geïnspireerd te raken en creativiteit te uiten. Eén van de stations van het ExperienceLab wordt de Fashion Recycle Hub: hiermee wil CODA informeren over de mogelijkheden tot het recyclen en hergebruiken van kleding, accessoires en andere textiele items. Met een interactief programma (en de juiste tools om deze items een nieuw leven te bieden) leren bezoekers van alle leeftijden in deze ‘hub’ over de verschillende mogelijkheden van hergebruik en recycling. Zo laat CODA onder andere zien dat kapotte kleding gemakkelijk gerepareerd kan worden en dat van ‘onherstelbare’ stukken geweldige nieuwe items gemaakt kunnen worden. Hierbij wordt specifiek aandacht geschonken aan de combinatie van ambacht, nieuwe technologieën en ‘21st century skills’