De keuze van Chequita Nahar

van
19.03.2023
t/m
25.06.2023

De keuze van Chequita Nahar

Als klein meisje kwam ik al jong in aanraking met sieraden. Toen ik twee maanden oud was, gaf mijn grootvader me gouden armbanden en oorbellen. In Suriname is het heel belangrijk om je kind sieraden te geven voor ze een jaar oud zijn. Dat houdt het kind veilig. De granaatstenen in de sieraden die ik kreeg zouden mij veilig houden en met het goud werden de geesten geëerd. Deze geschenken waren mijn eerste kennismaking met het sieraad en de betekenis daarvan. Ik heb me later altijd afgevraagd waarom Surinaamse vrouwen en mannen specifieke ringen en andere sieraden droegen. Er zijn bijvoorbeeld ringen met een knoop genaamd ‘mattenklopper’. Dat staat symbool voor verbinding, kracht en vriendschap. Dan is er ook nog de ‘alla kondre’ ketting, gemaakt van verschillende kralen. Toen ik hoorde over hedendaagse sieraden, wist ik meteen dat ik dat wilde onderzoeken en verbinden aan verhalen uit mijn jeugd en aan mijn culturele erfgoed. 

Chequita Nahar in gesprek met Olivia Shih op www.artjewelryforum.org

De keuze van Chequita Nahar

Voor deze tentoonstelling nodigde CODA Chequita Nahar uit om vanuit eigen perspectief en visie naar de CODA collectie te kijken. De tentoonstelling combineert haar selectie uit de CODA collectie met eigen werk en het werk van beeldend kunstenaars Iriée Zamblé en Wendy Owusu. Nahar: “Als curator van deze tentoonstelling ben ik op zoek gegaan naar synoniemen vanuit verschillende invalshoeken om zo aansluiting of een vertaling te zoeken van verschillende thema’s in mijn eigen werk, werk uit de CODA collectie en in het werk van Iriée Zamblé en Wendy Owusu.” De keuze van Chequita Nahar is te zien van 19 maart tot en met 25 juni 2023 en maakt deel uit van de tentoonstellingsreeks De keuze van

 

Chequita Nahar (1970, Paramaribo) groeide op met de Surinaamse en Nederlandse cultuur en is gefascineerd door etniciteit, symboliek en beeldtaal. In haar sieraden verwerkt ze porselein, katoen, hout en zilver en ook kralen in uiteenlopende formaten en uitvoeringen maken regelmatig deel uit van haar werk. De gekozen materialen zijn voor Nahar van grote waarde en betekenis. Niet vanwege de eigenlijke waarde van het materiaal zelf, maar vooral vanwege de symboliek en de verbinding die met het materiaal gelegd kan worden tussen erfgoed, traditie, culturen en verhalen. Haar sieraden tonen zonder uitzondering de kracht van het sieraad als communicatiemiddel en ‘boodschapper’. 

 

Als kunstenaar en docent fungeert Chequita Nahar als schakel tussen verschillende generaties. Zo combineert de tentoonstelling in CODA werk van haar voormalig docent Onno Boekhoudt met het werk van kunstenaars die haar geïnspireerd hebben. Ook laat de tentoonstelling werk zien van kunstenaars zij zelf invloed op heeft gehad. Nahar nodigde beeldend kunstenaars Iriée Zamblé en Wendy Owusu uit vanwege de manier waarop zij hun eigen achtergrond en cultuur vertalen met en in hun werk. Nahar is ook nieuwsgierig naar de verhalen van en in de CODA collectie: waarom is van sommige sieraadkunstenaars nu juist wel of niet aangekocht? Waar zitten omissies en waar is de collectie verrassend compleet? Met deze tentoonstelling en de selectie van Nahar worden verschillende perspectieven op de collectie gegeven. Verbinding tussen de verschillen staat daarbij centraal staat.

Over de sieraden

Krafanga | Dit amulet verwijst naar zielenvangers en naar andere amuletten die de ziel bewaren. In Suriname en ook in andere landen zal de obiman, medicijnman of sjamaan bij ziekte of overlijden proberen de ziel terug te halen in deze zielenbewaarder. Indien mogelijk wordt de ziel teruggegeven aan de zieke of de familie van de overledene. 'Kra Fanga', een veilige bewaarder voor de ziel.

Obia | Obia zijn amuletten die men bij zich draagt aan bijvoorbeeld een koord. Het kunnen ook magische medicijnen zijn van de marroncultuur uit Suriname. Dit collier bevat pijpjes die men gebruikt om met de rook slechte dingen af te weren. Het was onderdeel van de collectie Prodo Gudu’s. Prodo Gudu staat voor objecten, sieraden die van onschatbare waarde zijn vanwege de ingebedde herinneringen of symboliek ongeacht de materiele waarde.

W'wiri | Wiri staat voor haar; iets waar veel vrouwen trots op zijn en waar, met name in veel Afrikaanse en in de Surinaamse cultuur, ook veel aandacht aan wordt besteed. Zo hebben vlechtpatronen een betekenis. Ze laten zij zien wat je sociale status is of tot welke groep je behoort. De kam staat symbool voor de verschillende manieren waarop het haar gehanteerd wordt.

Over Chequita Nahar

Chequita Nahar is sieraadontwerper, docent en curator. Ze studeerde af aan de Academie voor Beeldende Kunst & Vormgeving in Maastricht waar ze sinds 2014 decaan is. Ze behaalde haar masterdiploma aan het Sandberg Instituut in Amsterdam. Het werk van Chequita Nahar is gebaseerd op haar bi-culturele achtergrond en is veelal een samensmelting van verschillende culturele invloeden. In haar sieraden combineert ze Surinaamse ambachten en technieken met methoden die geworteld zijn in de hedendaagse beroepspraktijk. Onderwerpen en thema’s raken aan de Surinaamse cultuur, erfgoed, rituelen, symboliek en beeldtaal die Nahar verbindt met haar beleving van de Nederlandse cultuur. Nahar is een belangrijke promotor van diversiteit en inclusie in het kunstonderwijs en motiveert dialoog en discussie, niet alleen als docent en hoofd van het Fine Art and Designprogramma aan the Maastricht Institute of Arts, maar ook als kunstenaar en curator. Haar werk maakt deel uit van diverse museale en particuliere collecties, waaronder de CODA collectie, en was eerder te zien in tentoonstellingen in het Rijksmuseum, Museum Arnhem en het TextielMuseum in Tilburg. In 2022 won ze de Françoise van den Bosch Prijs.