In memoriam Teun Hocks

10 juni 1947 – 26 februari 2022 

Vandaag bereikte ons het bericht dat kunstenaar Teun Hocks is overleden (Leiden, 1947). Voor CODA en voor vele anderen was Teun Hocks een bijzondere kunstenaar: we denken nog altijd graag terug aan de mooie en succesvolle solotentoonstelling die bij CODA te zien was. De tentoonstelling in CODA toonde van 1 november 2015 tot en met 28 februari 2016 een unieke selectie van het werk van Teun Hocks. Naast geënsceneerde fotografie waren er boekomslagen, telefoonkaarten, postzegels en tekeningen te zien. Zijn werk is ook vertegenwoordigd in de CODA collectie. 

Teun Hocks, the Late hour, 1985, CODA collectie

Teun Hocks, zonder titel, 2007

Overzicht tentoonstelling Teun Hocks bij CODA, 2015

Over Teun Hocks

Het oeuvre van Teun Hocks werd gekenmerkt door vakmanschap, een scherp gevoel voor humor en zijn grote gave als verhalenverteller. Hij was niet alleen de maker van het werk maar fungeerde ook telkens als hoofdpersoon; veelal een man van middelbare leeftijd die in absurde maar op het eerste oog alledaagse situaties terechtkomt. Hij was hierin geen onverschrokken held maar een Buster Keaton of Elckerlijck die geconfronteerd werd met een surrealistische wereld of met een onwaarschijnlijke en onhaalbare taak. In zijn vaak typische Hollandse taferelen met weidse landschappen of wat burgerlijke interieurs speelde hij niet alleen met het alledaagse, maar zien we ook een allegorie van zotheid en referenties aan de magische werelden van Pieter Breughel en René Magritte. Soms is het beeld zuiver komisch, maar evenzo vaak is het poëtisch, surrealistisch, absurd of zelfs tragikomisch waarbij Hocks alle elementen uit een film of verhaal in een beeld vervatte. 

Hoewel Teun Hocks als jongetje gefascineerd meekeek als zijn vader, enthousiast amateurfotograaf, in de verduisterde keuken zijn foto’s ontwikkelde, koos hij niet voor de richting fotografie toen hij zich in de jaren zestig inschreef aan de Bredase Academie St. Joost. Hij begon met publiciteit en grafiek en werkte als tekenaar, filmer, performer en entertainer. Daarnaast maakte hij foto’s die hij soms inkleurde. Zijn jaren aan de academie omschreef hij als ‘een speeltuin in een periode waarin Popart en het experimenteren in de beeldende kunst centraal stonden’. Zijn kenmerkende combinatie van fotograferen en schilderen ontstond in deze periode. Na de academie voelde hij zich aangemoedigd door kunstenaars die in de jaren zeventig fotografie in hun werk gebruikten. Maar ook oude meesters waren van invloed op zijn ontwikkeling. De erkenning voor zijn werk, waarin het narratieve en associatieve centraal staan, ontstond voornamelijk in de jaren tachtig. Tot op de dag van vandaag was zijn reputatie als beeldend kunstenaar in binnen- en buitenland onverminderd groot. Toch wist Hocks nooit hoe zichzelf te betitelen: “Ik voel me nog steeds geen fotograaf, tekenaar of schilder. Alles bij elkaar is eigenlijk wat me het best past.” 

Teun Hocks werd geboren in Leiden en woonde en werkte in Frankrijk. Hij volgde de Academie voor Beeldende Kunsten St. Joost in Breda. Zijn werk was te zien in een groot aantal internationale solo- en groepstentoonstellingen. Zijn werk sierde affiches, boekomslagen en tijdschriften. Daarnaast ontwierp hij telefoonkaarten en kinderpostzegels. Het werk van Teun Hocks maakt onderdeel van particuliere en museale collecties in binnen- en buitenland.