Verenigd Koninkrijk

Diana Beltran Herrera: Hyperrealistische vogelsculpturen

Diana Beltran Herrera (1987) snijdt papier tot veren en creëert hyperrealistische vogelsculpturen. In zeer korte tijd heeft ze een verzameling van maar liefst 100 vogelsoorten van over de hele wereld bij elkaar gebracht. Van spechten tot adelaars tot flamingo’s. Herrera maakt levensgrote sculpturen van de vogels zodat ze zo lijken te kunnen wegvliegen. Om tot haar werk te komen bestudeert ze de vogels in het wild, en bespreekt ze haar werk met professionele vogelaars.

Diana Herrera Beltran - Bird Stamp
Diana Herrera Beltran - Ibis
Diana Herrera Beltran - Ibis

Rogan Brown: Bacteriën en microben van papier

De verfijnde werken van Rogan Brown (1966) zijn niet groter dan een hand. Zijn microben en bacteriën van papier trekken wereldwijd veel aandacht. Niet alleen doordat zijn werken levensecht lijken, maar ook door de betoverende schoonheid van de wereld der bacteriën die hij creëert. Met een aantal van deze kleine werken maakt hij een grotere wandinstallatie voor CODA Paper Art. Traditionele en moderne technieken spelen in het werk van Rogan Brown een grote rol waarbij hij de mogelijkheden van het materiaal voortdurend test en beproeft.

Rogan Brown - Outbreak
Rogan Brown - Outbreak
Rogan Brown - Outbreak

Julie Dodd: Lungs of the World

De Britse Julie Dodd laat een onheilspellendere kant van de natuur zien. Haar werken zijn zonder uitzondering een reactie op de gevolgen van klimaatverandering en het verdwijnen van de bossen wereldwijd. Haar ruimtelijk werk Lungs of the world uit gerecyclede paperbacks is een goed voorbeeld. Zo bedreigend als het verhaal dat dit werk vertelt ook is, zo wonderschoon en aantrekkelijk is het tegelijkertijd door de uitvoering. Dodd maakt voor CODA Paper Art een aantal boomstronken van papier en karton die geplaatst worden op het glooiende, groene dak van CODA Museum.

Julie Dodd - Forest Lungs of the World
Julie Dodd - Out of Palms Way
Julie Dodd - Forest Lungs of the World

Andy Singleton: Surface

Andy Singleton exploreert natuurfenomenen en menselijke bouwwerken door middel van complexe papieruitsneden, papiersculpturen en illustraties. Speciaal voor CODA Paper Art maakt hij een enorme sterachtige bol van afzonderlijk gevouwen en gesneden papier. Het werk is geïnspireerd door het grillige oppervlak van onze eigen zon. De bol bestaat uit een grote dichtheid aan papier die hier en daar losser wordt waardoor u als bezoeker zowel de binnen- als de buitenkant ervaart.

Andy Singleton - Galaxy Cluster

Richard Sweeney: complexe papierstructuren

Richard Sweeney (1984) verlegt de grenzen van tweedimensionaal papier in complexe driedimensionale structuren. Sweeney werkt op puur experimentele basis. Door een proces van tekenen, snijden en vouwen is hij in staat om extreem complexe sculpturen uit papier te creëren. Hij begint steevast met simpele geometrische vormen en werkt deze uit tot abstracte veelvlakkige structuren. Sweeney laat zich inspireren door de organische groei van vormen in de natuur.

Richard Sweeney - Fragment 1
Richard Sweeney - Column
Richard Sweeney - Figure 1

Anne Finlay: Bloembladeren van golfkarton

Met gelaagde stroken golfkarton maakt Anne Finlay (1953) driedimensionale kleurblokken en vormen. Het flexibele golfkarton leent zich uitstekend voor het creëren van vloeiende vormen die belangrijk zijn voor Finlay haar sieraden. Die glooiende vormen komen namelijk ook terug in de Schotse natuur waar Finlay zich door laat inspireren. Ze werkt het golfkarton uit tot prachtige broches in de vorm van bloem- en boombladeren.

Anne Finlay - Brooche
Anne Finlay - Necklace
Anne Finlay - Neckpiece

Georgina Howling: Flat to Form

Georgina Howling werkt op het snijvlak van kunst, mode en productdesign. Met Flat to Form, presenteert ze een serie van acht papieren vlakken die door de drager zelf met een paar simpele handelingen omgetoverd worden in acht prachtige driedimensionale sieraden. Haar werk wordt compleet aangeleverd met handleiding en foto’s van het eindresultaat. Howlings vernieuwende concepten trekken veel aandacht. Zo exposeerde ze tijdens de ‘London College of Fashion Press Catwalk, de Royal College of Art en werd haar werk gepubliceerd in Pigeons & Peacocks Magazine en Faint Magazine.

Georgina Howling - Flat to Form
Georgina Howling - Flat to Form
Georgina Howling - Flat to Form

Jeremy May: Draagbare verhalen

Literaire sieraden, zo zijn de werken van Jeremy May het beste te omschrijven. Voor elk stuk dat hij maakt selecteert hij frases die hem bijzonder aanspreken en aanzetten om nieuw werk te creëren. Hij laat de vorm, kleur en uitstraling aansluiten bij het verhaal dat het boek vertelt; waardoor er een draagbaar verhaal ontstaat. Jeremy May begon zijn carrière als landschapsarchitect. In 2007 ontwierp hij zijn eerste literaire sieraad. Sinds die tijd exposeerde hij onder andere in Londen, Parijs, Athene en St. Petersburg.

Jeremy May - Grays Anatomy
Jeremy May - The Everglades River of Grass
Jeremy May - The Mystery Book

Francine Oeyen: Fiesta

Francine Oeyen groeide op in Buenos Aires, een complexe en levendige stad waar nostalgie en hectiek hand in hand gaan. Ze reisde in haar studietijd het hele continent over en werd gegrepen door traditionele ambachten als textielbewerking. Ze heeft nu haar eigen sieradenmerk waarin ze schilderkunst combineert met materialen als hout, textiel en karton. In veel van haar werken komt haar Latijns-Amerikaanse achtergrond terug. Ze laat zich bijvoorbeeld inspireren door de exorbitante natuur in haar ‘Bark’ collectie en door de Latijns-Amerikaanse manier van feestvieren in haar ‘Fiesta’ collectie.  

Francine Oeyen - Corrugated Crack Necklace
Francine Oeyen - Corrugated Crack Necklace
Francine Oeyen - Corrugated Crack Necklace

Li-Chu Wu: terug naar de oorsprong van papier

Li-Chu Wu maakt sieraden van zilver en papier. Wu bouwt haar sieraden op met meerdere lagen papier zodat er levendige en organische vormen ontstaan. Het is daarom ook niet verbazingwekkend dat Wu zich laat inspireren door de natuur en de oorsprong van het papier. “Met mijn sieraden wil ik de verbinding tussen het materiaal – papier – en de oorspronkelijke bron van dat materiaal herstellen. De pure, organische elementen onthullen een delicate en subtiele beeldtaal. De kleuren die ik kies geven het sieraad een kalme en contemplatieve kwaliteit.”

Li Chu Wu - Grassland
Delen via:
Zoek in collecties