Duitsland

Attai Chen: In Between

De werken van Attai Chen (1979) lijken overal tussenin te zweven. Attai Chen zoekt bij de constructie van zijn sieraden de grenzen op. Hij stelt zichzelf daarbij een aantal vragen: waar ligt de grens tussen natuur en cultuur, tussen verval en bloei? En wat is eigenlijk de definitie van het sieraad? Hij laat zich tijdens het ontwerpen inspireren door de cyclische natuur van natuurlijke materialen, die processen transformeert hij in prachtige draagbare sieraden.  Zijn geassembleerde sieraden zijn gemaakt van natuurlijke grondstoffen als papier, zilver, staal, hout en kolen.

Attai Chen
Attai Chen
Attai Chen

David Bielander: Karton of goud?

David Bielander (1968) was leerling goudsmid onder industrieel ontwerper Georg Spreng en studeerde vervolgens aan de Akademie der Bildenden Künste in München. CODA kocht onlangs een ingenieuze en elegante groep nieuwe armbanden van hem aan. Op het oog zijn dit simpele kartonnen creaties. Als je echter goed kijkt zie je dat deze armbanden volledig zijn gemaakt van zilver en witgoud. Voor deze groep sieraden heeft David Bielander de Bayerische Staatspreis 2015 gekregen.

David Beilander - Armband
David Beilander - Armbanden

Suska Mackert: 3 kranten en 15 ‘ogen’

Suska Mackert (1969) volgde een opleiding als edelsmid en juweelontwerpster. Ze beschouwt het sieraad niet alleen als een decoratiemiddel, maar ook een communicatie- en identificatiemiddel. Vanuit die invalshoek onderzoekt Mackert de rol en de begrenzing van het sieraad in ons leven: welke betekenissen hebben sieraden voor mensen en/of het lichaam?

Het werk dat in CODA te zien is zijn haar Ogen-broches, die refereren aan negentiende-eeuwse sieraden, waarop het oog van een gedroomde of verloren geliefde werd afgebeeld. Uit krantenfoto's met afbeeldingen van personen uit de wereld van politiek en cultuur verwijderde Mackert het oog en maakte er even subtiele als vervreemdende broches van. De aangetaste foto die overblijft is minstens zo intrigerend en wanneer er enkele op elkaar liggen, ontstaat er - door de gaten - een nog veel complexer beeld.

Suska Makert - 3 kranten en 15 'ogen'
Suska Makert - 3 kranten en 15 'ogen'
Suska Makert - 3 kranten en 15 'ogen'
Delen via:
Zoek in collecties