Michel Szulc-Krzyzanowski

van
29.01.2017
t/m
28.05.2017

Michel Szulc-Krzyzanowski

Sequenties

CODA Museum presenteert het werk van Michel Szulc-Krzyzanowski van 29 januari tot en met 28 mei 2017 in de tentoonstelling Sequenties; een bloemlezing uit eigen collectie.

Krzyzanowski maakt in de jaren zeventig naam als een van de grondleggers van zwart-wit sequentiefotografie (fotoreeksen) maar omdat deze werkwijze hem geen nieuwe inzichten meer oplevert, besluit hij na ruim 15 jaar te stoppen met deze vorm van fotografie. Sinds 2016 maakt hij echter weer sequenties. Ditmaal in kleur. De tentoonstelling in CODA Museum laat een aantal reeksen zien waarmee Krzyzanowski in de jaren zeventig wereldfaam verwierf.

Over Michel Szulc-Krzyzanowski

Michel Szulc-Krzyzanowski (Oosterhout, 1949) gebruikt zijn fotocamera om existentiële vragen over het leven en zijn bestaan te onderzoeken. De gespannen thuissituatie uit zijn jeugd is van grote invloed geweest op zijn persoonlijke groei en ontwikkeling als beeldend kunstenaar. Hij omschrijft zichzelf na de lagere school als een wispelturige jongen. Op de Westerhelling, een jongenskostschool in Nijmegen, wordt hij lid van de fotoclub en raakt hij bevriend met beeldend kunstenaar Teun Hocks. Hocks had in 2015 een overzichtstentoonstelling van geënsceneerde fotografie in CODA Museum. Zowel Hocks als Szulc-Krzyzanowski zijn met werk vertegenwoordigd is in de CODA collectie.

De sequentie als zoektocht

Door het maken van sequenties, beeldreeksen van twee of meer foto’s, probeert de twintiger Szulc-Krzyzanowski zijn plaats in de wereld te bevragen en te bevestigen. In zijn fotoseries wordt de realiteit van verschillende kanten of in verschillende fases onderzocht en getoond. Veelal gefotografeerd op verlaten stranden in Nederland, Frankrijk, Marokko, de Verenigde Staten en Mexico, speelt Szulc-Krzyzanowski met tijd en beweging en ruimtelijke begrippen als veraf en dichtbij: hij ensceneert het beeld. Zo ontstaan intrigerende reeksen van foto’s die de beschouwer uitdagen om goed te kijken en na te denken over wat er nu precies te zien is. De zo universeel mogelijke invulling van zijn foto’s – een leeg strand, de zee, een steen, een anonieme schaduw van een hand of been – is niet toevallig. Iedere toeschouwer moet zich in zijn zoektocht kunnen herkennen. Zichtbaar of onzichtbaar, de mens staat echter centraal in het werk van Szulc-Krzyzanowski.