CODA ApeldoornMuseumArchief2013 Sjoerd Buisman: een overzicht
English

Sjoerd Buisman: een overzicht

30.03 t/m 30.06 2013

Hoe ontwikkelen horizontaal ingeplante bomen zich? Hoe verloopt de groei van een plant die op z’n kop hangt? En hoe wordt de natuur eigenlijk waargenomen na een kunstmatige ingreep? Beeldend kunstenaar Sjoerd Buisman onderzoekt natuurlijke groeiprocessen met vragen als dezen. Hij observeert, tekent en fotografeert de werking van de natuur en grijpt vervolgens in door bijvoorbeeld een jonge boom horizontaal in te planten of een knoop te leggen in een tak. Daarna laat hij de natuur weer zijn gang gaan. In zijn recentere sculpturen openbaart de natuur zich grilliger en tegelijkertijd kwetsbaarder. CODA Museum presenteert van 30 maart tot en met 30 juni 2013 een bijzonder overzicht van zijn werk.

Lezing Sjoerd Buisman

Op zondag 23 juni houdt Sjoerd Buisman een lezing over zijn werk in CODA Auditorium. De lezing begint om 15.00 en de toegang is gratis. Aanmelden is niet noodzakelijk.

Groeiwerken

Sjoerd Buisman (1948) koestert een bijzondere fascinatie voor de natuur, natuurwetten en -processen. Aan het einde van de jaren zeventig van de vorige eeuw ontwikkelde hij zijn ‘natuurlijke’ sculpturen; ook wel aangeduid als ‘groeisculpturen’.

Tijdens een aantal reizen ging hij op zoek naar botanische vergroeiingen. Dit veldwerk resulteerde in een grote verzameling tekeningen, foto’s en teksten die Buisman’s stelling onderschrijven dat de natuur te beïnvloeden is, maar uiteindelijk altijd weer haar eigen gang zal gaan en ‘groeit’ naar eigen wetten.

Een voorbeeld is de Dennenwal (1985) in Nationaal Park De Hoge Veluwe. Buisman liet hier een lange rij dennenbomen planten in een hoek van 45 graden en deed een ingreep waardoor een wonderlijke knik ontstond. Maar hoe hij ook manipuleert en inbreekt op de natuurlijke gang van zaken, uiteindelijk gaat de natuur toch zijn eigen gang. Bladeren blijven zich, ondanks ingrepen, bijvoorbeeld altijd naar het licht keren.

Sjoerd Buisman

Sjoerd Buisman is opgeleid aan de Academie van Beeldende Kunsten in Rotterdam en bezocht daarna Ateliers ’63 in Haarlem, destijds een toonaangevend kunstopleiding. Tegenwoordig bouwt Sjoerd Buisman nog steeds aan zijn oeuvre, waarbij de fascinatie voor de natuur in algemene zin en in de groeiwijze van planten en bomen in meer specifieke zin onveranderd voorop staan.

Of, zoals Buisman, zelf zegt: “Zoals een fundamenteel schilder of beeldhouwer de eigenschappen van verf en steen nagaat, zo werk ik met de mogelijkheden van planten en onderzoek hun eigenschappen.” Sjoerd Buisman woont en werkt afwisselend in Amsterdam en Normandië.

Phyllotaxis

Omstreeks 1980 doet de Phyllotaxis haar intrede in het werk van Sjoerd Buisman. Deze botanische term staat voor de groepering van bladeren rond een stam. Deze ontwikkeling wordt ingegeven door een studiereis naar de Filippijnen die Buisman in 1982 maakte. Tijdens deze reis ontstaat zijn fascinatie voor de spiraalvorm in de natuur. Hiermee vindt hij zijn vorm en thema.

Deze fascinatie blijkt bovendien blijvend; temeer daar de spiraalvorm voor Buisman symbool staat voor leven(skracht), ontwikkeling en groei, zoals dat ook in andere culturen te vinden is. In deze periode gebruikt Buisman uiteenlopende materialen – van polyester en papier-maché tot hout en ijzer – voor zijn sculpturen. Maar ongeacht het gekozen materiaal, blijft het in zijn werk voortdurend gaan om de spiraalvormige schikking van bladeren aan de stengel van een plant (phyllotaxis). Buisman verwerkte dit motief in beelden die opgebouwd zijn uit gebogen segmenten; soms compact als een bloem, soms zo uitgerekt als in het werk Toren van Babel.

In meer recente werken stelt Buisman de eeuwigheid centraal. In brons gegoten takken en twijgen vormen een eindeloze, hoekige omwenteling die refereren aan het klassieke motief van de slang die in zijn eigen staart bijt. Of, in andere woorden: er is geen begin en geen einde, alleen de cyclische aard van de natuur. Het thema van de Ouroboros verwijst zo ook naar de ronde vorm en de spiraal in het werk van Buisman.

Delen via:
Zoek in collecties